Dieta bezglutenowa Co można jeść a co jest zakazane?

Dieta bezglutenowa co można jeść

Mam na imię Aneta i nie jem glutenu.

Jest to decyzja, jaką sama podjęłam i uważam ją za jedną z najlepszych decyzji w moim życiu. Nie wiem, czy z medycznego punktu widzenia toleruję gluten w sposób prawidłowy. Nie obchodzi mnie to. Wiem natomiast, że moje życie zmieniło się na lepsze, od kiedy wykluczyłam gluten ze swojej diety. Oraz, że nigdy w życiu nie miałam takiego wstrętnego kaca i nie czułam się tak okropnie, jak po pewnym wieczorze u znajomych, kiedy, po bardzo długiej przerwie, produkty glutenowe zjadłam (a alkoholu nie spożywałam).

[Edit: Artykuł ten opublikowaliśmy po raz pierwszy w 2015 roku. Do dziś dnia nie zrobiłam badań medtycznych i szeregu testów na nietolerację glutenu – głównie dlatego, że niewszystkie rodzaje nietolerancji wychodzą w badaniach. Ja i tak czuję, jak bardzo śladowe nawet ilości glutenu mi szkodzą i nie zamierzam wracać, do spożywania go, nawet gdyby był to efekt placebo. Po odstawieniu glutenu moje problemy ze zdrowiem minęły, stąd wiem, że dieta bardzo mi służy.]

Nie jestem lekarzem ani dietetykiem z wykształcenia. Ukończyłam kurs dotyczący żywienia organizowany przez Uniwersytet Mc Gill w Montrealu, w Kanadzie. Mieszkałam wówczas w Skopje, w Macedonii. Tak, zdecydowanie umiem korzystać z możliwości, jakie daje nam dzisiejszy świat.

Podkreślam jeszcze raz, nie jestem lekarzem ani dietetykiem i informacje zawarte w tym artykule na temat dieta bezglutenowa co można jeść a co jest zakzane nie mogą być traktowane jako zalecenia a jedynie jako zbiór informacji przedstawionych przez źródła takie jak Harvard Medical School ze Stanów Zjednoczonych czy McGill Office for Science and Society z Kanady. Nim podejmiesz jakiekolwiek decyzje odnośnie swojego zdrowia i swojej diety, skonsultuj się ze swoim lekarzem.

Teraz, kiedy wszystko jasne, zaczynajmy nasz artykuł na temat: Dieta bezlutenowa co można jeść a co jest zakazane!

Nadęte brzuszki, czyli krótka historia glutenu

Pewien obraz tego, co jest dozwolone a co nie, da nam krótka historia celiakii. Pierwsza wzmianka o nietolerancji glutenu pojawiła się w 1888 roku. Angielski lekarz Samuel Gee zaobserwował, że niektóre dzieci cierpią na nadęcie brzuszków, biegunkę oraz zaburzenia wzrostu. Określił je mianem celiakii. Nie umiał on jednak znaleźć przyczyny tego stanu. Dopiero w okresie II wojny światowej, podczas gdy Niemcy odcięli dostawy żywności dla Holendrów, holenderski doktor Willem K. Dicke, odkrył, co go powoduje. Sytuacja na arenie międzynarodowej spowodowała deficyt mąki w kraju. Niemożliwe było więc pożywanie chleba. Jedzono więcej warzyw oraz innych produktów. Lekarz zauważył, że jego pacjenci, którzy cierpieli na uszkodzenie jelit, gdy przestali jeść pszenicę, poczuli się znacznie lepiej.

Zboża zawierające gluten

Dzisiejsza medycyna wyjaśnia, że pszenica, podobnie jak wiele innych zbóż, zawiera białka z rodziny zwanej ogólnie glutenem. Istnieją dwa podstawowe białka, które składają się na gluten: gliadyna oraz glutenina. Gliadyna jest tym składnikiem, który wywołuje problemy. Występuje ona w następujących zbożach:

  • pszenica
  • jęczmień
  • żyto
  • orkisz
  • kamut
  • owies (mniejsza zawartość gliadyny, lecz nadal odczuwalna)

Jeśli jesteś osobą początkującą na diecie bezglutenowej, polecam, wydrukuj sobie tę listę i noś ze sobą. Łatwo jest się pogubić, co wolno jeść a czego nie, a lista służy jako świetny pomocnik i pamięć zewnętrzna!

Dieta bezglutenowa, co można jeść. Zboża zawierające gluten.

Eliminacja tych sześciu zbóż z diety to podstawa. Oczywiście nie chodzi tu tylko o same ziarna, ale i także produkty ich przetworzenia, jak mąka czy słody. Z naszego stołu znikają więc popularne dania takie jak tradycyjne chleby, zarówno razowe jak i białe, płatki, także owsiane, makarony, pizze, ciasta, ciasteczka, a także większość piw.

‘Dość sporo czasu zajmuje nauczenie się jak żyć bez gluten – twierdzi dyrektor ds. badań w Centrum Celiakii w Beth Israel Deaconess Medical Center i profesor medycyny na Harvardzie – Musisz stać się glutenowym detektywem, przeszukującym etykiety na opakowaniach w poszukiwaniu ukrytego glutenu. To dlatego, że gluten jest wszędzie od mrożonych warzyw poprzez sos sojowy aż do leków.’

Gluten występuje w bardzo wielu daniach i potrawach, w których się go nie spodziewamy, jak mrożone warzywa w sosie, niektóre lody, sosy sojowe, oczywiście wszelakie sosy w torebkach, zupki w torebkach, opłatek oraz wszystko, co jest słodzone słodami, jak pszeniczne. Gluten jest wykorzystywanych jako środek zagęszczający i wypełniacz, może więc być w produktach takich jak ketchup i takich jak wspomniane wcześniej lody.

Poza samą kuchnią, gluten może znaleźć w takich produktach jak witaminy i suplementy diety, niektórych lekach a nawet pastach do zębów. Trafiłam też na informacje, że drewniane łyżki kuchenne są niewskazane dla osób cierpiących na nietolerancję glutenu.

Od ‘niewykonalne’ do ‘Przygodę czas zacząć!’

Ok, wiem. Wydaje Ci się teraz, że już nic do jedzenia nie zostaje i jesteś gotowy/gotowa się załamać. Pora chyba, byś przejął moje myślenie odnośnie tematu: dieta bezglutenowa co można jeść.

Rano zebrane kasztany jadalne piekły się w piecu, kiedy znajomi na niedzielnym lunchu opowiedzieli nam o swojej decyzji wykluczenia mąki z diety. Przed oczami od razu stanęły mi wszystkie dania, które kochałam w tamtym momencie najbardziej: spaghetti carbonara, moje wspaniałe tycie rogaliki z dżemem, rogale z boczkiem, serem i tymiankiem, torty, paszteciki… pizze z sosami śmietanowymi i mięsem mielonym… Mój mózg szalał. Chęć Dawida, by diety takiej też spróbować przeraziła mnie. Na moment. Już po chwili znalazłam w tym wspaniałe wyzwanie dla moich talentów kulinarnych. Nic nie zostaje? To ja sobie udowodnię, jakie cuda można jeść! Będziemy jedli rzeczy jeszcze lepsze, lepiej się prezentujące i oczywiście – zdrowsze! Przygodę czas zacząć!

Kilka miesięcy na diecie bezglutenowej pokazało nam, że jest to nie tylko możliwe, ale I fantastyczne. Choć wcześniej wydawałoby mi się to prawie niemożliwe, jakość naszego jedzenia jeszcze wrosła w bardzo krótkim czasie i nawet na tym zapomnianym przez cywilizację końcu świata, gdzie sklepy niewiele oferują, gotujemy i jemy wspaniale, a na naszym stole pojawiają się dania z całego świata. Nasz blog kulinarny (LINK do optina) jest na to najlepszym dowodem. Wszystkie nasze przepisy są bezglutenowe i do niektórych jedynie dodajemy glutenowe opcje. Bardzo serdecznie zapraszam, byś ściągnął/ściągnęła naszego eBooka z bezglutenowymi przepisami idealnymi na obiad lub kolację. Jeśli w trakcie, gdy czytasz tego posta nie jest on dostępny, proszę, zostaw nam swojego maila (formularz po prawej stronie). W ten sposób będziesz jedną z pierwszych osób, która otrzyma swoją kopię naszej mini książki kucharskiej!

Jeśli jesteś ciekawa/ciekawy, jak zmieniło się moje życie, od kiedy nie jem glutenu, zapraszam do polskiej wersji mojego artykułu, który w oryginale napisałam dla popularnego amerykańskiego bloga Sensual Appeal.

Jeśli nie gluten, to co?

Dieta bezglutenowa co można jeść? Wszelkie owoce, warzywa, większość przetworów mlecznych, mięsa i niektóre wędliny. Cała masa wspaniałego, zdrowego jedzenia, z którego można wydobyć niesamowite smaki, łącząc go na sposoby znane Ci i zupełnie nowe. Nie będę tutaj wymieniała, wszystkiego, co można jeść, gdyż lista ta byłaby chyba nigdy nieskończona. Zamiast tego zapraszam po konkretne inspiracje z naszego menu.

Jest jednak jedna bardzo ważna kwestia, którą musimy poruszyć, jeśli chodzi o dietę bezglutenową. Zbóż nie można po prostu zupełnie wyeliminować i o nich zapomnieć, najlepiej je zastąpić innymi. Wynika to nie tylko z wygody, ale przede wszystkim z faktu, że zboża stanowią jedno z głównych źródeł witamin grupy B w naszej diecie. Nieumiejętne wykluczenie glutenu (mówię o tym z własnego doświadczenia) bardzo szybko odbija się na naszych paznokciach, włosach, czy ogólnym stanie zdrowia. Na szczęście, mamy Super Szóstkę!

Bezglutenowa Super Szóstka i przyjaciele, czyli zboża niezawierające glutenu

Melinda Dennis, koordnator żywienia w szpitalu klinicznym Beth Israel Deaconess Medical Center przy Harwardzie, zachęca pacjentów do spożywania zbóż mniej popularnych, ale bardzo odżywczych. Określa je mianem ‘Super Szóstki’ właśnie ze względu na zawarte w nich witaminy i błonnik.

Wspomniane zboża wskazane dla osób na diecie bezglutenowej to:

  • amarant
  • gryka
  • proso
  • quinoa
  • sorgo
  • tef (miłka abisyńska)

Niektóre nazwy brzmią dla nas bardzo egzotycznie, a inne nie. Wspomniana gryka popularna jest w Polsce w formie kaszy gryczanej a świetnie nadaje się także do innych wypieków, jak na przykład wspaniałe amerykańskie naleśniki, które jemy z uwielbieniem zarówno na słodko, jak i na sposób wytrawny.

Jednak poza Super Szóstką jest jeszcze kilka zbóż, które dobrze znasz i pewnie bardzo lubisz. Należą do nich kukurydza i ryż. Najlepszy jest ryż niełuskany, brązowy, gdyż to właśnie łuska zawiera najwięcej substancji odżywczych.

Dieta bezglutenowa, co można jeść. Zboża nie zawierające glutenu.

Jak widzisz, opcji jest całe mnóstwo. Dodatkowo, poprzez pewne zakazy i ograniczenia, jesteśmy poniekąd zmuszeni znaleźć substytuty takich potraw jak chleb czy makarony. Nie tylko wychodzi to na zdrowie, ale także pozwala wyruszyć w najbardziej niesamowitą podróż kulinarną!

Czy dieta bezglutenowa jest dla mnie?

Jeśli zastanawiasz się, czy chcesz wyruszyć w tę podróż, zapraszam do lektury artykułu Dieta bezglutenowa: Dla kogo jest zalecana. Jeśli jesteś już zdecydowany/zdecydowana wypróbować dietę bezglutenową, witam Cię bardzo serdecznie wśród naszych Czytelników! Super, że jesteś!

 

Jeśli podoba Ci się ten artykuł i uważasz, że jest wartościowy, prosimy podziel go na Facebooku. Dla nas to bardzo ważne, by trafić do jak największej grupy odbiorców i zmienić na lepsze ich sposób widzenia diety bezglutenowej, która tak często nie jest wyborem… Dziękujemy za każde udostępnienie!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.